torsdag 30 oktober 2008

Hoppstygn

Jag har problem med hoppstygn på min Coverstyle när jag syr täcksöm och kedjesöm.

Täcksömmen fungerar bra om man bara ska fålla men om man tex ska sticka ner halsmudden som jag gjorde på t-shirten härom dagen så blir det hoppstygn.

Kedjesömmen fungerar bra i tunnare tyger. I två lager fleece blir det hoppstygn speciellt där sömmar korsar varandra.

Verkar alltså som om maskinen inte klarar att sy dessa sömmar om tygerna blir för tjocka. Är det ett maskinfel? Visst borde man väl kunna sy i två lager fleece utan problem?

Läst i nån blogg att det kunde hjälpa att höja pressarfotstrycket och det hjälpte när jag sydde i två lager fleece, däremot blev det fortfarande hoppstygn när jag korsade en söm.

Nålarna sägs vara en orsak till hoppstygn men jag har EL-nålar och de kom dessutom med maskinen så det borde inte vara nålarna.

Någon som har samma problem eller bara tips och råd i största allmänhet?

2 kommentarer:

KlaramedK sa...

jag kan inte mycket om din maskin, men jag använder alltid vanliga stretchnålar till stretchiga tyger!

...bibbistexil säljer schmetznålar billigt, tror det var 5 valfria förpackningar för en 100 eller något sådant billigt!

Anonym sa...

Byta till en yrare tråd kan funka. Provat att sänka pressarfotstrycket? Eller mixtra lite med övertrådsspänningen?